Jak stworzyć sklep internetowy od podstaw?

Założenie sklepu internetowego od podstaw może wydawać się wyzwaniem. Jest jednak istotne – jak podaje Gemius, aż 77% internautów kupuje online. Dlatego spieszymy z pomocą. Z naszego poradnika dowiesz się, jak krok po kroku go zbudować oraz na co zwrócić szczególną uwagę. Jaką platformę sprzedażową wybrać? Czy zapewnienie bezpieczeństwa płatności jest obowiązkowe? Odpowiadamy!

Jak zbudować sklep internetowy? Podstawowe pytania

Przed założeniem sklepu online, musisz odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • kim są odbiorcy mojej oferty?
  • jaki jest model biznesowy prowadzonej firmy?
  • jakie metody płatności warto wybrać?
  • jakie funkcje są najważniejsze?
  • na jakie oprogramowanie się zdecydować?
  • jakie są potrzebne licencje?
  • czy niezbędne będą zewnętrzne systemy np. CRM (zarządzanie relacjami z klientami)?

Dopiero wtedy można przejść do kolejnych etapów.

Jak zacząć sklep internetowy? Zalety otwarcia i prowadzenia sklepu online!

Zastanawiasz się od dłuższego czasu nad wejściem w świat e-commerce? Może masz już pomysł na sklep internetowy lub chcesz się zainspirować? Do głównych korzyści ze e-sklepu  zaliczyć można:

  • zaoszczędzenie czasu,
  • niższe koszty prowadzenia działań niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej,
  • dostęp do większego grona klientów,
  • przyciągającą uwagę prezentację produktów,
  • efektywną budowę wizerunku marki.

W dalszej części naszego artykułu dowiesz się, jak stworzyć sklep internetowy od początku.

Jak zaprojektować sklep online?

Kolejny etap to projekt sklepu online. Zamiast stworzyć sklep internetowy samodzielnie poprzez HTML czy CSS, możesz skorzystać z platformy e-commerce. Jeśli więc nie masz wiedzy w zakresie programowania, możesz się zdecydować na tę drugą opcję. Poza tym w ofercie znajdziesz takie kwestie jak m.in. przetwarzanie płatności czy zarządzanie produktami.

Wybór platformy e-commerce a sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? Dzięki wyborowi platformy e-commerce. Do korzyści z gotowego oprogramowania zaliczają się:

  • opcja zakładania sklepu online – w krótkim czasie,
  • akceptacja płatności w Internecie,
  • bezpłatny dostęp do szablonów – bądź kreatora stron i indywidualnego projektu,
  • możliwość analizowania raportów.

Warto wiedzieć, że istnieją 4 typy platform e-commerce: Open-Source (z otwartym kodem źródłowym), dedykowane, SaaS (tzw. chmurowe) i licencjonowane.

Przy wyborze platformy e-commerce weź pod uwagę wielkość sklepu, a więc ilość produktów (również planowaną), opcje SEO czy spełnianie Twoich i klientów oczekiwań.

Sklepy internetowe a płatności i wysyłka

Zanim otworzysz sklep internetowy, zajmij się kwestiami formalnymi. Dobrze jest się zastanowić nad formami wysyłki, podobnie jak nad płatnościami i logistyką. Opłaca się zdecydować na różne możliwości. Pewną opcją jest podpisanie umowy z firmą wysyłkową czy zdecydowanie się na usługi kurierskie. W ten sposób proces wysyłania produktów do klientów będzie prostszy i wydajniejszy.

Jak powinien wyglądać sklep internetowy?

Sklep online musi spełniać parę warunków. Dobrze, aby był responsywny, a więc wyświetlał się na różnych urządzeniach – w tym mobilnych. Jak podaje DataReportal, w Polsce korzysta z nich do przeglądania Internetu aż 93.6% internautów. Poza tym witryna powinna się szybko ładować. Duże znaczenie ma także nawigacja, która powinna być intuicyjna i wygodna.

Wygląd i pierwsze wrażenie są ważne. Dobrze, aby witryna była nowoczesna i atrakcyjna dla klientów. W tym celu warto wybrać gotowy szablon lub zlecić jego wykonanie grafikowi. Szczególnie że decyzje o zakupie podejmuje się w ciągu kilku sekund. Na wygląd sklepu internetowego wpływa jego styl. Najlepiej, aby był minimalistyczny. Odpowiednich rozmiarów, estetyczne zdjęcia czy proste i atrakcyjne opisy produktów, które zlecisz doświadczonym copywriterom, to podstawa.

Jak zrobić sklep internetowy?

Ponieważ na stronie sklepu internetowego przeprowadzane są płatności, dobrze jest zadbać o bezpieczeństwo danych klientów. Konieczny jest w związku z tym certyfikat SSL. Pozwala on na bezpieczne płatności. Buduje także zaufanie wśród internautów. Bezpieczeństwo danych osobowych jest istotne. Ważne jest także poinformowanie o tym, co z danymi osobowymi będzie się robiło.

Opcji płatności jest kilka:

  • przelewem,
  • kartą płatniczą,
  • PayPalem.

Możliwości te musisz zapewnić w swoim e-sklepie.

Nie można za to zapomnieć o regulaminie sklepu internetowego. Najlepiej stworzyć go na początku. Dobrze, aby opisywał warunki zawieranych umów sprzedaży. Szczególnie dotyczy to określenia metod płatności i dostawy. Jeśli jesteś sprzedawcą, musisz wskazać termin, w jakim kupujący może odstąpić od umowy. Zwykle liczy się na to 14 dni od czasu uzyskania przesyłki przez klienta.

Równie ważne jest zdecydowanie się na domenę (adres strony WWW wyświetlający się w pasku przeglądarki) i hosting (usługa udostępniania miejsca na serwerze).

Jak się wyróżnić spośród konkurencji?

Przed założeniem sklepu internetowego warto poznać działania konkurencji oferującej podobne produkty i usługi. Odpowiednia analiza pozwoli na zaoferowanie czegoś innego niż oni.

Czym możesz pozytywnie zaskoczyć? Wysyłką w 24 godziny, rozmaitymi metodami płatności, darmowym zwrotem czy dostawą, jak również pozytywnymi opiniami konsumentów. Wszelkiego rodzaju rabaty, programy lojalnościowe czy unikalność produktu lub marki to pozostałe kwestie, które warto przemyśleć. Bądź na bieżąco z potrzebami klientów. Wprowadź np. odroczoną płatność, omnichannel, czyli wielokanałową sprzedaż czy czat w witrynie do komunikowania się z odbiorcami.

Specjaliści z WeNet.pl wykonają dla Ciebie indywidualny projekt e-sklepu. Będzie on dopasowany do Twojej branży oraz grupy docelowej, a przy tym nowoczesny i odpowiadający na wymagania klientów. Współpraca z doradcami internetowymi pozwala na otrzymanie atrakcyjnej domeny czy uzyskanie wsparcia specjalisty od e-commerce.

Znasz już podstawowe kroki do stworzenia sklepu online od podstaw. Wystarczy wprowadzić powyższe wskazówki, aby go wykonać i mieć większe zyski. Uruchom swój sklep w krótkim czasie. Przenieś biznes do Internetu i docieraj do nowych klientów.

Czytaj też: Szkolenia dla e-commerce: droga do sukcesu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *