Sprzedaż firmy

Sprzedajemy firmę – jak to zrobić?

 

Zastanawiasz się nad sprzedażą firmy? Prawo daje przedsiębiorcy możliwość zbycia firmy, której jest właścicielem, jeśli nie chce lub nie może jej dłużej prowadzić. Co ważne, sam proces nie jest aż tak skomplikowany, jak mogłoby się wydawać. Należy jednak pamiętać o pewnych ważnych czynnikach. Wyjaśniamy, co jest najważniejsze przy sprzedaży firmy i podpowiadamy, jak znaleźć właściwego inwestora.

Jak wygląda sprzedaż firmy?

Przedmiotem obrotu prawnego może być każda firma, niezależnie od jej wielkości. Sprzedać można zarówno całe przedsiębiorstwo, jak i jego dostatecznie wyodrębnioną i zorganizowaną część. Przy każdej z tych procedur konieczne jest jednak spełnienie pewnych warunków – przede wszystkim należy mieć pewność, że podmiot w całości należy do sprzedającego.

Warto rozpocząć proces sprzedaży firmy od jej rzetelnej wyceny. Należy przy tym pamiętać, że na wartość danego przedsiębiorstwa mają wpływ nie tylko składniki majątku, które łatwo wycenić (jak np. ruchomości czy nieruchomości), ale również takie czynniki jak technologie, produkty czy nawet sama marka, jej pozycja rynkowa oraz renoma. Dzięki obiektywnej wycenie można też się przekonać, czy sprzedaż firmy w danym momencie rzeczywiście ma sens. Może się bowiem zdarzyć, że jej wartość nie będzie przystawać do ceny, jaką chciałby uzyskać właściciel.

Ważne jest ponadto:

  • uporządkowanie dokumentacji – świadczy to o dobrej organizacji firmy i niewielkim ryzyku związanym z inwestycją jej zakup;
  • przygotowanie strategii rozwoju i określenie potencjału wzrostu – da to inwestorowi wizję, która może wpłynąć na zwiększenie ceny sprzedaży;
  • przygotowanie wyjaśnień dotyczących trudnych zagadnień – każda firma boryka się z jakimiś trudnościami, ale wyjaśnienie ich genezy i charakteru może uspokoić inwestora i podbić cenę sprzedaży.

Poszukiwanie kupca – inwestora

Kolejnym krokiem jest poszukiwanie kupca. Inwestorów można znaleźć np. wśród:

  • pozostałych udziałowców lub kadry menedżerskiej – warto jednak pamiętać, że zazwyczaj znają oni firmę na wylot, więc negocjacje mogą być trudne;
  • bezpośredniej konkurencji lub firm o zbliżonym profilu – biorąc jednak pod uwagę, że tym samym daje się nabywcy przewagę w określonej branży;
  • inwestorów finansowych, pośredników – którzy mogą jednak nie być zainteresowani zakupem mniejszych przedsiębiorstw działających w mało rozwojowych sektorach.

Następnym etapem działań powinny być negocjacje – można je prowadzić jednocześnie z kilkoma podmiotami. Na tym etapie przyda się profesjonalna pomoc – np. prawnika lub doradcy finansowego, który będzie nadzorował przebieg transakcji, ułatwiając jej sfinalizowanie i umożliwiając uzyskanie możliwie jak najkorzystniejszych warunków.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *