Jak zostać Social Media Manager?

Social Media Marketing

Social Media Manager, czyli w skrócie SMM. Dowiedz się kim jest i czym zajmuje się Social Media Manager oraz sprawdź jakie umiejętności powinien posiadać i gdzie można je zdobyć. Przeczytaj nasz artykuł i zdecyduj czy świat mediów społecznościowych to miejsce dla Ciebie.

Co to są media społecznościowe?

Zanim odpowiemy czym zajmuje się SMM, czyli Social media Manager warto poświęcić kilka chwil na zastanowienie się czym są media społecznościowe, a więc miejsce pracy SMM. Media społecznościowe, czyli z angielskiego social media to takie media, w których podstawową rolę stanowi społeczność, a więc użytkownicy spotykający się w danym miejscu w celu wymiany informacji, komunikowania się, wchodzenia w interakcję.

Dokładną definicję mediów społecznościowych wraz z opisem ich charakterystycznych cech znajdziemy w artykule Co to są media społecznościowe?

Kim jest SMM?

Kim jest popularny SMM, czyli Social Media Manager? Social Media Manager to osoba zajmująca się zawodowo komunikacją pomiędzy marką a klientami z wykorzystaniem mediów społecznościowych, czyli social media. Ze względu na wzrost znaczenia mediów społecznościowych i takich portali i platform jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn to coraz częściej spotykane stanowisko, zarówno w firmach międzynarodowych, jak i krajowych, a nawet lokalnych.

Czym zajmuje się Social Media Manager?

Zakres obowiązków SMM jest zależny od branży, w której pracuje oraz konkretnej firmy, która zdecydowała się na utworzenie tego typu specjalistycznego stanowiska w strukturze. Nie mniej jednak cele i główne zadania Social Media Managera są podobne niezależnie od miejsca pracy. Do głównych zadań SMM zaliczamy:

  • przygotowanie strategii obecności firmy lub marki w mediach społecznościowych,
  • odpowiedzialność za działania prowadzone w mediach społecznościowych, zarówno te natywne (np. w postaci profilu marki), jak i płatne (np. kampanie reklamowe),
  • opracowywanie samodzielnie lub we współpracy z agencją reklamową, studiem graficznym itp. materiałów używanych w social media (np. posty, grafiki, filmy wideo, ankiety…),
  • prowadzenie komunikacji z użytkownikami social media (obsługa czatów, skrzynek pocztowych, odpowiadanie na komentarze…),
  • przygotowanie analiz i raportów dotyczących zmian i trendów w mediach społecznościowych, pozycji firmy i konkurentów, rekomendacji zmian itp.
  • analizowanie wyników, raportowanie do przełożonych.

Jakie umiejętności powinien posiadać SMM?

Praca na stanowisku SMM wiąże się nie tylko z marketingiem, ale przede wszystkim z dużą ilością pracy zespołowej, komunikowania się oraz analiz. Dlatego chcąc odnosić sukcesy w pracy na stanowisku Social Media Manager warto posiadać następujące umiejętności:

  • rozwinięte umiejętności sprawnej komunikacji interpersonalnej,
  • umiejętność aktywnego słuchania i zrozumienia potrzeb,
  • wysoka kultura języka, znajomość zasad poprawnej pisowni i mowy,
  • orientacja na klienta, empatia i inteligencja emocjonalna,
  • umiejętność pracy w zespole, unikania i rozwiązywania konfliktów,
  • zmysł estetyczny oraz podstawowa znajomość zasad tworzenia materiałów graficznych,
  • wiedza z zakresu marketingu i chęć jej stałego poszerzania,
  • znajomość głównych platform social media, takich jak Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Messenger, Whatsapp…
  • znajomość Excela oraz programów i narzędzi do analizy statystyk (np. Google Analytics),
  • podstawowa znajomość programów graficznych, takich jak Canva lub Photoshop,
  • dobra znajomość programów biurowych (np. Word, PowerPoint, Outlook) oraz zasad działania sieci Internet.

Jak rozwinąć warsztat SMM bez formalnego wykształcenia?

Wiele osób zastanawia się czy mogą zostać SMM nie posiadając formalnego, kierunkowego wykształcenia? Dobra wiadomość jest taka, że zdecydowana większość Social Media Managerów nie posiada formalnego wykształcenia marketingowego, ani bardziej specjalistycznego. Główną formą rozwijania umiejętności w dziedzinie zarządzania komunikacją w social media są:

  • staże i praktyki, które pozwalają zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe pod okiem bardziej doświadczonych osób i poprzez podglądanie oraz praktyczne wykonywanie prostszych zadań rozwijanie kompetencji niezbędnych na stanowisku SMM;
  • kursy i szkolenia social media, które pozwalają zdobyć wiedzę oraz rozwinąć praktyczne umiejętności od poziomu zupełnie początkującego do zaawansowanych i specjalistycznych tematów z zakresu mediów społecznościowych. Kursy i szkolenia social media mogą być poświęcone zarówno podstawowym zagadnieniom (np. jak przygotować podstawową strategię obecności w mediach społecznościowych, jak zarządzać profilami i obecnością firmy lub marki w mediach społecznościowych, jak prowadzić działania reklamowe w social media…), jak też złożonym tematom (np. jak wykorzystać psychologię do angażowania użytkowników, jak stymulować powstawanie user generated content, jak tworzyć programy rekomendacji społecznościowych…). Warto też sprawdzić co to jest kurs SMM?
  • studia podyplomowe, które koncentrują się na marketingu w mediach społecznościowych i pozwalają usystematyzować wiedzę z tego zakresu.

Czy warto zostać SMM?

Praca w charakterze Social media Manager może być źródłem satysfakcji zawodowej, o ile w naszej naturze jest duża zmienność zadań i tematów, którymi się zajmujemy, a także chęć na szeroką i stałą komunikację z innymi ludźmi: użytkownikami, agencjami, współpracownikami…

Dodatkowe powody przemawiające za podjęciem pracy w charakterze SMM to zarobki oraz duże zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w tej dziedzinie. Znalezienie pracy, przy założeniu że mamy pierwsze doświadczenia zawodowe za sobą, nie powinno nastręczać dużych trudności. Co więcej, jest to praca, którą możemy często wykonywać zdalnie, więc nawet jeśli nie mieszkamy w dużym mieście, nasze szanse na zatrudnienie nie są istotnie ograniczone.

Jeśli chodzi o zarobki na stanowisku SMM to rozpoczynając pracę jako junior w agencji lub po stronie klienta możemy liczyć na wynagrodzenie od około 3 000 zł do nawet 5 000 zł netto. Doświadczony Social Media Manager z kilkuletnim doświadczeniem, pracujący w dużej agencji lub międzynarodowej firmie może jednak liczyć na pensję znacznie przekraczającą 10 000 zł netto miesięcznie. Dlatego warto zainteresować się tą dziedziną oraz kursami i szkoleniami, które pozwolą nam zdobyć szybko podstawowe umiejętności i sprawdzić czy praca w charakterze SMM to coś dla nas!

2 odpowiedzi na „Jak zostać Social Media Manager?”

  1. Awatar Agata
    Agata

    Jakie są zarobki jako SMM?

    1. Awatar Dyziu
      Dyziu

      Agata, internety mówią, że SMM zarabia od 4340 zł brutto do 9090 zł brutto.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *