Design Thinking. Kurs na człowieka i jego potrzeby

Design Thinking bywa opisywane na różne sposoby. Opisy te odnoszą się między innymi do etapów procesu lub efektów, jakie powinien on generować. Warto pamiętać, że niezależnie od zastosowanej metodyki Design Thinking oznacza sposób pracy zorientowany na tworzenie innowacyjnych, potrzebnych rozwiązań. Takich, na których skorzystają przede wszystkim ludzie.

Trzy wymiary Design Thinking

W publikacji Making sense of design thinking (2011) Lotta Hassi i Miko Laakso ukazali wyniki badań pogłębionej analizy dotyczącej wykorzystywania Design Thinking w organizacjach. Zgodnie z nimi koncepcja ta składa się zawsze z trzech wymiarów:

  1. Praktyki (ang. Practice).
  2. Podejścia kognitywnego (Cognitive approach).
  3. Sposobu myślenia (Mindset).

Zatrzymajmy się na razie przy pierwszym z nich. Wymiar praktyczny Design Thinking to działania, odnoszące się m.in do empatycznego zorientowania na człowieka: poznawania jego oczekiwań i potrzeb, aby tworzyć rozwiązania, które będą idealnie na nie odpowiadały. Taki kierunek jest fundamentalny dla całego procesu Design Thinking. Kurs na człowieka oznacza nie tylko myślenie o beneficjencie rozwiązania, ale też osobie, która nie jest użytkownikiem produktu.

Co to oznacza? Wyjaśnijmy na prostym przykładzie rozwiązania projektowanego dla dzieci.

Załóżmy, że proces Design Thinking skupia się na stworzeniu plecaka szkolnego. Na etapie Empatii zespół projektowy powinien wziąć pod uwagę potrzeby nie tylko użytkownika (dziecka), ale i rodziców. Temu pierwszemu zależy prawdopodobnie na tym, by przedmiot był wygodny, ale i atrakcyjny wizualnie (kolorowy, z modnymi wzorami itp.). Opiekunowie chcą natomiast, by plecak był pojemny oraz bezpieczny (np. zawierał elementy odblaskowe, był ergonomiczny, wodoodporny, wytrzymały). Rozwiązanie tworzone jest zatem nie tylko zgodnie z potrzebami użytkownika, ale i interesariuszy, którzy de facto dokonują zakupu produktu.

Design Thinking – kurs dla firm w języku polskim

Jeśli chcesz lepiej zrozumieć istotę Design Thinking, warto rozważyć udział w szkoleniu. Najlepiej takim, które zapozna Cię lub Twój zespół z konkretną metodą. Przykładowo DTMethod® jest metodyką akredytowaną przez APMG. Zawiera ona szereg zasad, wskazówek i narzędzi pozwalających ustrukturyzować wiedzę oraz zmienić chaotyczny proces generowania produktu w taki, który będzie łatwy do przewidzenia i zaimplementowania w organizacji.

3-dniowy kurs Design Thinking zgodny DTMethod można odbyć stacjonarnie lub online (na żywo, w czasie rzeczywistym). Warsztaty odbywają się w języku polskim albo angielskim i pozwalają na uzyskanie międzynarodowego certyfikatu DTMethod Foundation. Adresatami szkolenia są Project Managerowie, SCRUM Masterzy, Product Ownerzy, Trenerzy, Facylitatorzy, członkowie zespołów projektowych, osoby tworzące strategie organizacji czy rozwiązujące problemy organizacji.

Udział w kursie można wykupić jednorazowo lub skorzystać z niego w ramach subskrypcji Inprogress Plus. Zapewnia ona dostęp do innych akredytowanych szkoleń z zarządzania projektami czy architektury organizacji. Szczegóły na stronie organizatora.

DTMethod® jest zarejestrowanym znakiem towarowym INPROGRESS Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *