Skrót HR – co oznacza skrót HR?

HR

Skrót HR spotykamy coraz częściej, czy to szukając pracy, czy też pracując w przedsiębiorstwie prywatnym czy też instytucji publicznej. Skrót HR pochodzi od słów Human Resources. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się dokładnie kryje się za skrótem HR.

HR, czyli Human Resources

Skrót HR pochodzi od angielskich słów Human Resources, które tłumaczymy na polski jako „Zasoby Ludzkie”. Czym są zasoby ludzkie? Potocznie powiemy, że zasoby ludzkie to siła robocza zatrudniona w przedsiębiorstwie, a więc wszyscy pracownicy bez względu na stopień zaszeregowania (od pracowników niższego szczebla, poprzez kadrę menedżerską, aż po kadrę zarządzającą przedsiębiorstwem lub instytucją).

Skrót HR często używany jest jednak do oznaczania również działu HR, a więc wyspecjalizowanej komórki w organizacji zajmującej się zarządzaniem zasobami ludzkimi, czyli rekrutacją pracowników i ich zatrudnianiem, administracją personalną i kadrowo-płacową, szkoleniami, onboaringiem i offboardingiem itp.

Często kiedy ktoś mówi „idę do HR-ów”, „pracuję w HR” ma na myśli właśnie dział zarządzania zasobami ludzkimi określany skrótem HR.

Czym zajmuje się HR?

HR oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, czyli human resources management). Zadania realizowane przez HR są bardzo szerokie, skrótowo można powiedzieć, że HR zajmuje się między innymi:

  • rekrutacją i selekcją pracowników, poczynając na przygotowaniu i publikacji ogłoszeń o pracę, poprzez selekcję CV, prowadzenie rozmów rekrutacyjnych, złożenie oferty zatrudnienia i doprowadzenie do jej formalnego przyjęcia i podpisania umowy,
  • zarządzaniem zasobami ludzkimi poprzez administrację umowami z pracownikami, organizację badań wstępnych i okresowych, dopełnienie formalności związanych z zatrudnieniem, prowadzenie rozliczeń kadrowo-płacowych i zarządzanie procesem wynagradzania pracowników,
  • organizowanie procesów wspierających zarządzanie ludźmi poprzez zapewnienie sprawnej komunikacji wewnętrznej, opracowywanie procesów onbordingu i offboardingu, procesów ocen rocznych, planów rozwoju, systemów motywacyjnych itp.,
  • zapewnienie działania przedsiębiorstwa zgodnie z prawem pracy, w tym przeciwdziałanie mobbingowi, wdrażanie systemu ochrony sygnalistów itp.

Przeczytaj więcej czym jest dział HR oraz jaka jest rola i zadania działu HR?

Kto pracuje w HR?

Najczęściej spotykane stanowiska w dziale HR to między innymi:

  • dyrektor ds. HR, dyrektor ds. zasobów ludzkich, dyrektor personalny,
  • manager ds. HR, kierownik ds. zarządzania zasobami ludzkimi, kierownik ds. personalnych, kierownik działu kadr i płac, kierownik ds. szkoleń, kierownik ds. rekrutacji,
  • specjalista ds. HR, specjalista ds. administracji kadrowo-płacowej, inspektor BHP.

Praca w dziale HR może być satysfakcjonująca z kilku powodów. Po pierwsze, HR może mieć bezpośredni wpływ na tworzenie i realizację strategii personalnej w organizacji. Osoby pracujące w tym dziale mają często możliwość rekrutowania, szkolenia i rozwijania pracowników, co może przynosić satysfakcję z budowania zespołu i wpływu na rozwój innych ludzi.

Praca w HR to często praca z ludźmi. Możesz mieć w niej okazję nawiązywać i budować relacje zarówno z pracownikami, jak i zespołami zarządzającymi. Pomagasz rozwiązywać problemy, udzielać wsparcia w sytuacjach trudnych oraz zapewniać odpowiednie warunki pracy i atmosferę w organizacji. Wzmacnianie relacji między pracownikami i kulturą organizacyjną może przynosić satysfakcję z obserwowania pozytywnych zmian w miejscu pracy.

Dział HR często bierze udział w opracowywaniu strategii personalnej i organizacyjnej. Możesz mieć wpływ na decyzje dotyczące rekrutacji, zatrzymywania talentów, budowania zespołów i tworzenia innowacyjnych programów motywacyjnych. Tworzenie efektywnej strategii HR i obserwowanie jej wpływu na organizację może być satysfakcjonujące, szczególnie gdy widzisz, że firma rozwija się i osiąga swoje cele dzięki właściwym praktykom HR.

Działy HR często są odpowiedzialne za rozwiązywanie konfliktów i mediacje między pracownikami. Pomaganie ludziom w rozwiązywaniu problemów, znajdowaniu kompromisów i tworzeniu harmonijnych relacji może być satysfakcjonujące. Wiedza, że twoje działania przyczyniają się do poprawy atmosfery w pracy i zapobiegają eskalacji konfliktów, może być motywująca i dawać satysfakcję.

Praca w departamencie HR jest zwykle dynamiczna i pełna różnorodnych wyzwań. Każdy dzień może przynosić nowe zadania i sytuacje do rozwiązania. Dla osób lubiących zmienność i różnorodność, praca w HR może być bardzo satysfakcjonująca. Nie ma miejsca na nudę, a każde wyzwanie jest okazją do rozwoju i nauki.

Podsumowanie

Co oznacza skrót HR? Skrót HR oznacza Human Resources, czyli Zasoby Ludzkie. Jakie jest inne znaczenie skrótu HR? Skrót HR używany jest bardzo często do określenia działu HR, czyli działów zarządzania zasobami ludzkimi. Czym zajmuje się HR? Dział HR zajmuje się w skrócie zatrudnianiem pracowników, administracją pracowniczą i dbaniem o rozwój zasobów ludzkich organizacji.

2 odpowiedzi na „Skrót HR – co oznacza skrót HR?”

  1. Awatar Anka
    Anka

    ile zarabia się w HR, czy warto iśc na kurs HR? nie wiem czy po takim kursie dostanę pracę.

  2. Awatar Ania
    Ania

    Fajny artykuł, dziekować!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *