Kategorie
Umiejętności menedżerskie Zarządzanie

Skrót HR – co oznacza skrót HR?

Chcesz wiedzieć co oznacza skrót HR i czym zajmuje się HR w przedsiębiorstwie? Sprawdź jakie są obowiązku HR i jakie najczęściej pojawiające się stanowiska w dziale HR.

Skrót HR spotykamy coraz częściej, czy to szukając pracy, czy też pracując w przedsiębiorstwie prywatnym czy też instytucji publicznej. Skrót HR pochodzi od słów Human Resources. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się dokładnie kryje się za skrótem HR.

HR, czyli Human Resources

Skrót HR pochodzi od angielskich słów Human Resources, które tłumaczymy na polski jako „Zasoby Ludzkie”. Czym są zasoby ludzkie? Potocznie powiemy, że zasoby ludzkie to siła robocza zatrudniona w przedsiębiorstwie, a więc wszyscy pracownicy bez względu na stopień zaszeregowania (od pracowników niższego szczebla, poprzez kadrę menedżerską, aż po kadrę zarządzającą przedsiębiorstwem lub instytucją).

Skrót HR często używany jest jednak do oznaczania również działu HR, a więc wyspecjalizowanej komórki w organizacji zajmującej się zarządzaniem zasobami ludzkimi, czyli rekrutacją pracowników i ich zatrudnianiem, administracją personalną i kadrowo-płacową, szkoleniami, onboaringiem i offboardingiem itp.

Często kiedy ktoś mówi „idę do HR-ów”, „pracuję w HR” ma na myśli właśnie dział zarządzania zasobami ludzkimi określany skrótem HR.

Czym zajmuje się HR?

HR oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, czyli human resources management). Zadania realizowane przez HR są bardzo szerokie, skrótowo można powiedzieć, że HR zajmuje się między innymi:

  • rekrutacją i selekcją pracowników, poczynając na przygotowaniu i publikacji ogłoszeń o pracę, poprzez selekcję CV, prowadzenie rozmów rekrutacyjnych, złożenie oferty zatrudnienia i doprowadzenie do jej formalnego przyjęcia i podpisania umowy,
  • zarządzaniem zasobami ludzkimi poprzez administrację umowami z pracownikami, organizację badań wstępnych i okresowych, dopełnienie formalności związanych z zatrudnieniem, prowadzenie rozliczeń kadrowo-płacowych i zarządzanie procesem wynagradzania pracowników,
  • organizowanie procesów wspierających zarządzanie ludźmi poprzez zapewnienie sprawnej komunikacji wewnętrznej, opracowywanie procesów onbordingu i offboardingu, procesów ocen rocznych, planów rozwoju, systemów motywacyjnych itp.,
  • zapewnienie działania przedsiębiorstwa zgodnie z prawem pracy, w tym przeciwdziałanie mobbingowi, wdrażanie systemu ochrony sygnalistów itp.

Przeczytaj więcej czym jest dział HR oraz jaka jest rola i zadania działu HR?

Kto pracuje w HR?

Najczęściej spotykane stanowiska w dziale HR to między innymi:

  • dyrektor ds. HR, dyrektor ds. zasobów ludzkich, dyrektor personalny,
  • manager ds. HR, kierownik ds. zarządzania zasobami ludzkimi, kierownik ds. personalnych, kierownik działu kadr i płac, kierownik ds. szkoleń, kierownik ds. rekrutacji,
  • specjalista ds. HR, specjalista ds. administracji kadrowo-płacowej, inspektor BHP.

Podsumowanie

Co oznacza skrót HR? Skrót HR oznacza Human Resources, czyli Zasoby Ludzkie. Jakie jest inne znaczenie skrótu HR? Skrót HR używany jest bardzo często do określenia działu HR, czyli działów zarządzania zasobami ludzkimi. Czym zajmuje się HR? Dział HR zajmuje się w skrócie zatrudnianiem pracowników, administracją pracowniczą i dbaniem o rozwój zasobów ludzkich organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.