Dowiedz się czym jest koncepcja 4C marketing mix, jakie są jej zalety oraz czy warto ze sobą łączyć tradycyjny model 4P marketing mix oraz kliento-centryczny model 4C?
Koncepcja 4C
Koncepcja 4C jest odmianą tradycyjnego marketingu mix 4P, który obejmuje produkt, cenę, promocję i miejsce. W języku angielskim odpowiadają mu słowa product, price, promotion, place. Koncepcja ta została opracowana przez amerykańskiego profesora zajmującego się marketingiem Edmunda Jerome McCarthy. Zamysłem koncepcji 4P było rozłożenie działania przedsiębiorstwa na logiczne obszary, tak aby łatwiej można było analizować sposób jego funkcjonowania oraz opracowywać strategię rozwoju w poszczególnych obszarach. McCarthy uznał, że te cztery obszary są kluczowe dla odniesienia przez przedsiębiorstwo sukcesu.
Kto opracował model 4C?
Model 4C został opracowany przez innego amerykańskiego profesora Roberta Lauterborna w 1990 roku. Jego główną zaletą miała być dużo lepsza orientacja na kliencie i jego potrzebach, a nie na sposobie działania przedsiębiorstwa. W modelu 4C dużo większą wagę kładzie się na wygodę klienta i jego doświadczenia związane z zakupem produktu lub usługi i korzystaniem z nich.
Co składa się na model 4C?
- Wygoda (z ang. Convinience) – czynnik ten obejmuje zagadnienia takie jak dostępność produktu w różnych lokalizacjach, łatwość użytkowania oraz możliwość zakupu lub uzyskania dostępu do produktu lub usługi za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak online lub w sklepie.
- Klient (z ang. Customer) – marketing mix 4C kładzie duży nacisk na zrozumienie potrzeb i preferencji klienta oraz dostosowanie produktu lub usługi do tych potrzeb. W koncepcji tej odkrywanie potrzeb, celów, pragnień i motywacji klienta mają zasadnicze znaczenie.
- Koszt (z ang. Cost) – Koszt produktu lub usługi jest ważnym czynnikiem zarówno dla firmy, jak i dla klienta. Model 4C uwzględnia całkowity koszt posiadania dla klienta, w tym wszelkie bieżące wydatki związane z korzystaniem z produktu lub usługi. Pod uwagę bierze się nie tylko koszty finansowe nabycia produktu lub usługi, ale też wysiłek jaki klient musi włożyć w celu nabycia (np. dojazdy, poszukiwanie produktu…).
- Komunikacja (z ang. Communication) – marketing mix 4C obejmuje również różne kanały i metody wykorzystywane do komunikowania się z klientami i angażowania ich, takie jak reklama, media społecznościowe i obsługa klienta. W tradycyjnym modelu 4P odpowiadał mu czynnik promocja.
Analizowanie tych elementów pozwala opracowywać bardziej zorientowane na klienta strategie marketingowe, które koncentrują się na zaspokajaniu potrzeb i preferencji docelowych odbiorców.
Sprawdź też: Szkolenia marketingowe – o jest na topie?
Co się składa na model 4C?
Składniki koncepcji 4C to: klient, koszt, wygoda oraz komunikacja.
Jaka jest główna przewaga modelu 4C nad tradycyjnym modelem 4P?
W modelu 4C dużo większą uwagę kładzie się na klienta i jego potrzeby. Koncepcja 4C pozwala spojrzeć na świat oczami konsumenta, zrozumieć jego potrzeby, motywacje oraz towarzyszące mu w trakcie zakupu i korzystania z produktów i usług emocje. Pozwala to przedsiębiorcom opracowywać lepsze produkty oraz strategie marketingowe.
Kto jest autorem modelu 4C?
Za autora koncepcji 4C marketing mix uznaje się Roberta F. Lauterborna, profesora marketingu na Uniwersytecie Karoliny Północnej w Chapel Hill. Lauterborn był również założycielem i redaktorem naczelnym magazynu „Journal of Advertising Research”. Zmarł w 2016 roku.
Jakie są najważniejsze zalety modelu 4C?
Model 4C marketing mix jest ceniony za to, że skupia się na kliencie i jego potrzebach oraz preferencjach. Poprzez uwzględnienie elementu „wygoda” (ang. convenience) model ten uwzględnia łatwość dostępu i użytkowania produktu lub usługi przez klienta. Jest to szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, gdy klienci oczekują wygody i szybkości. Dzięki temu, że model 4C uwzględnia inne ważne elementy, takie jak koszt, komunikację i klienta, uznaje się, że pozwala on firmom lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów oraz dostosować swoje produkty lub usługi do ich potrzeb. Ogólnie rzecz biorąc, używanie modelu 4C marketing mix może pomóc firmom w opracowywaniu bardziej kliento-centrycznych strategii marketingowych. Skupiają się one na spełnianiu potrzeb i preferencji swojej grupy docelowej.
Czy można łączyć ze sobą model 4P marketing mix i 4C marketing mix?
Tak, model 4P marketing mix i model 4C marketing mix mogą być łączone ze sobą w celu opracowania bardziej kompleksowych strategii marketingowych. Łączenie obu tych modeli może pozwolić firmom na opracowanie bardziej kompleksowych strategii marketingowych, które uwzględniają zarówno potrzeby i preferencje klientów, jak i sposoby dystrybucji i promocji produktów. W ten sposób firmy mogą lepiej dostosować swoje produkty lub usługi do potrzeb swojej grupy docelowej i skuteczniej je promować.
Dodaj komentarz